Boek Review – Nederlandse Thriller schrijvers

De afgelopen tijd heb ik een aantal Nederlandse Thrillers gelezen (van Nederlandse schrijfsters dus). Persoonlijk vind ik dat deze boeken het predikaat Thriller niet zouden mogen hebben. Ze zijn best spannend maar bij een Thriller verwacht (en hoop ik) toch wel met een kloppend hart in de keel bladzijde na bladzijde in spanning te zitten en hoop altijd dat ze bijna te eng zijn om door te gaan met lezen.

Dat vind ik met al deze boeken niet. Ze lezen makkelijk weg en zijn goed geschreven maar heel eng/spannend zijn ze dus niet.

De fotootjes van de boekomslagen komen van Bol.com

Ik las twee boeken van Loes den Hollander te weten Troostkind en Bodemloos
Troostkind   Troostkind

Voor de buitenwereld lijkt het een gewoon gezin, dat het verlies van het jongste kind heeft verwerkt. Maar het ligt anders. Een van hen heeft de kenmerken van een tijdbom en brengt de anderen regelmatig in beroering. En in conflict. Astrid van Velzen is de moeder van dit gezin en op een dag in juni ontdekt ze iets wat niet alleen een gevoelige snaar raakt, maar ook de voorbode blijkt te zijn van geweld en dreiging. Ze vermoedt dat haar zoon hier iets mee te maken heeft. Hoever ga je als moeder om de daden van een kind goed te praten? Hoe lang lukt het je de andere kant op te kijken? Wat moet er gebeuren om je zover te krijgen dat je ingrijpt.

Ik geef dit boek een 7

bodemloos   Bodemloos

Tjeerd en Lizzie van Loon en Mies van Meekeren hebben een sterke familieband. Ze delen een turbulent verleden, maar de tijd heeft daar rust in aangebracht. Dat verandert als Hella, hun moeder en zus, een zelfmoordpoging doet die slaagt. Het verleden komt tevoorschijn in de persoon van wie iedereen zich al jaren geleden definitief heeft afgewend en ze ontdekken dat die persoon ervan overtuigd is dat er iets valt af te rekenen. Ze verzetten zich tegen zijn eisen en bundelen hun krachten. Maar hij weet wie van hen de zwakke schakel is.

Dit boek krijgt van mij een 6,5

Van Simone van der Vlucht las ik, Aan niemand vertellen

aan niemand vertellen    Lois is een jonge rechercheur Moordzaken, afdeling Noord-Holland Noord. Op het eerste gezicht leidt ze een overzichtelijk even, ze heeft een eigen appartement in het centrum van Alkmaar en een uitdagende, spannende baan. Als op een mistige novemberavond het verminkte lichaam van een man wordt gevonden, worden Lois en haar collega op deze bizarre zaak gezet.

De eerste naspeuringen lijken nergens toe te leiden. Het slachtoffer, David Hoogland, was een vrolijke basisschoolleraar met een leuke vriendin en een brandschoon verleden. Niemand kan echter het foldertje van de kunstexpositie van Maaike Scholten verklaren, dat wordt gevonden in Davids broekzak. En wie is Tamara, de vrouw zonder achternaam, die telkens opduikt? Het onderzoek strandt, tot een tweede en zelfs een derde moord nieuwe aanwijzingen leveren.

Dit boek krijgt van mij een 7.

Suzanne VermeerBon Bini Beach
bon bini beach    Lilian en Dominique, twee Nederlandse studentes, gaan met vakantie naar Aruba waar de vader van Dominique een huisje heeft. Het belooft een geweldige tijd te worden, met veel feesten, luieren en shoppen. Maar niets is minder waar. Tijdens een heftige avond uitgaan, verliest Dominique haar vriendin uit het oog…

Als ze de volgende morgen met een kater wakker wordt, is Lilian nog steeds niet terug. Waarschijnlijk is ze met iemand meegegaan en Dominique wacht het rustig af. Pas als ze ’s avonds nog niets van Lilian heeft gehoord en steeds haar voicemail krijgt, begint Dominique zich echt zorgen te maken. Het lijkt erop dat Lilian is verdwenen…

Dit boek geef ik een 7,5

En om in caribische sferen te blijven las ik als laatste Blue Curacao van Linda van Rijn.

blue curacao   De romantische huwelijksreis van Hannah en Koen naar Curaçao wordt ruw verstoord als Koen tijdens het snorkelen spoorloos verdwijnt. Hannah wordt gek van angst. De plaatselijke politie loopt niet zo hard als Hannah zou willen en ten einde raad gaat ze zelf op onderzoek uit. Die zoektocht brengt onaangename waarheden aan het licht. Als Hannah zelfs voor haar eigen leven moet vrezen, wordt ze geconfronteerd met de vraag of ze Koen wel zo goed kent als ze denkt.

Dit boek krijgt van mij ook een 7.

Zoals gezegd waren alle boeken niet heel spannend en had ik niet het idee dat ik het boek niet weg kon leggen. Inmiddels ben ik weer naar de buitenlandse schrijvers overgestapt en in de volgende boek reviews lees je daar meer over. Ik las de boeken wederom op mijn e-Reader. Ik koop mijn e-books bij Bol.com

Welke boeken las jij onlangs en heb je nog aanraders voor me?

Annette

5 thoughts on “Boek Review – Nederlandse Thriller schrijvers