Boekrecensie

Boekrecensie: IJsmoord -Fred Vargas

Van uitgeverij de Geus ontving het nieuwste boek van Fred Vargas namelijk IJsmoord. Het is een boek uit de reeks met commissaris Adamsberg in de hoofdrol. Het was voor mij een eerste kennismaking met deze schrijfster (ja, Fred is een zij 🙂 ).

Fred Vargas IJsmoord

IJsmoord

In Parijs worden kort na elkaar twee doden aangetroffen. Alles wijst op zelfmoord, op één ding na: het vreemde symbool dat in de buurt van beide slachtoffers wordt gevonden. Is het de letter H, of moet het soms een guillotine voorstellen? Wanneer commissaris Adamsberg erbij wordt gehaald, ontdekt hij nog een overeenkomst: jaren geleden hebben beide slachtoffers deelgenomen aan dezelfde, met mysteriën omgeven reis naar IJsland. Terwijl in Parijs de moorden op het voormalige reisgezelschap doorgaan, vertrekken Adamsberg en zijn team naar het hoge noorden. Wat is daar ooit gebeurd? Zullen de ijsnevelen rond deze zaak ooit optrekken?

Over de schrijfster:

Fred Vargas (Parijs, 1957) is historica en archeologe. Ze deed jarenlang bodem- en botonderzoek op verschillende plaatsen in Frankrijk. Afgaand op grootte, vindplaats en ontwikkeling trok Vargas conclusies ten aanzien van dorpen en hun sociale structuur door de eeuwen heen; hetzelfde deed ze voor Europa. Haar fascinatie voor en kennis van restjes, sporen en oude botjes komen goed van pas in haar romans.

Fred Vargas IJsmoord

Het is een behoorlijke pil met ruim 400 pagina’s leesplezier. Ik moest er enorm inkomen en dat duurde zeker wel 200 pagina’s. Het verhaal zit enorm goed in elkaar dus ik vermoed dat het voor mij gewoon wennen was aan de schrijfstijl. Ik heb er geen andere verklaring voor. Het boek leest verder prima en het verhaal is spannend en laat je echt raden naar wat er nu is gebeurd en hoe de moorden aan elkaar gelinkt zijn. Hoe verder ik kwam in het boek hoe makkelijker ik erin weg kon duiken maar het duurde dus even voor het verhaal me echt had ingepakt.

Fijn boek voor de liefhebbers van die genre. Je kunt het boek o.a. bij Bol.com kopen

Koop HIER

Wat lees jij op dit moment?