Weekoverzicht

Vakantieverslag Kroatië

Weer thuis en weer aan het werk helaas. De 2 weken vakantie zitten er op. Wellicht volg je me ook op Instagram of Facebook en heb je al wat foto’s gezien van de vakantie maar bij deze het verslagje. Het was een excursiereis en ik heb dan ook heel wat stappen gezet – letterlijk tot ik niet meer kon hahaha. Het was prachtig, vermoeiend en vooral erg warm. Lees je mee?

Dag 1 reisdag

Op zaterdagochtend meldde ik me in Didam voor het vertrek. Altijd even kijken wie er ook bij je in de bus stappen. De gemiddelde leeftijd lag een stuk hoger dan de vorige reizen met de bus die ik heb gedaan naar Krakau en Praag. Best ook veel ‘alleen reizigers’ net als ik.

We stoppen diverse keren onderweg om uiteindelijk in Zuid Duitsland de nacht door te brengen. Ik heb uiteraard wel even een lekkere curryworst gegeten bij de eerste stop 😊 en ook bij de Starbucks een lekker drankje gescoord. Hotel was prima, gezellig met 5 dames aan tafel gezeten en dit hielden we uiteindelijk de hele reis vol dus met elkaar aan het ontbijt en avondeten.

Dag 2 reisdag

Ook dit was een reisdag, via Duitsland, Oostenrijk, Slovenië komen we uiteindelijk begin van de avond aan in Kroatië en nemen in intrek in hotel Paris. Mooie kamer en de vakantie kan nu echt beginnen.

Dag 3 Moscenicka

In de ochtend waren we ‘vrij’ dus na het ontbijt maar een flinke wandeling gemaakt en de buurt ontdekt. Het was al erg warm. Om 1 uur gingen we op pad voor de eerste excursie. Ook het eerste ‘klimmetje’ waarvan er nog veel zouden volgen. We gingen naar Moscenicka en kregen een rondleiding van de (voormalig) burgemeester. Zeer grappige man en we kwamen uit bij de winkel van zijn vrouw haha die verkocht oliën en wat lavendelspullen. De burgemeester zelf sleet aan een aantal reizigers nog wat wijn. Toen weer naar beneden naar Moscenicka Draga, niet heel bijzonder. Dus op een terras gaan zitten. Kreeg gezelschap van 2 Haagse oudere heren uit de bus en heb gezellig gekletst. Leuke mannen die al vrienden zijn sinds de middelbare school. Mooie verhalen in lekker Hagenees.

Dag 4 Porec

Vandaag gingen we eerst naar Porec, een mooi kustplaatje waarvan je ook met de taxiboot naar Venetië kan dat is 100 km. Stadswandeling gemaakt en daarna de basiliek bezocht. Broodje gegeten en toen door naar Motovun. Dit stadje ligt bovenop een berg dus eerst een stuk met de shuttlebus naar boven en dan nog een stevige klim naar de stadsmuur. Rondom gelopen met 360 graden uitzicht.  Motovun is bekend om zijn truffels en wijn. We kregen een kleine truffelproeverij maar het smaakt me niet echt. Het is weer erg warm en sommige van het gezelschap kunnen de klim naar boven niet maken. Het zijn spekgladde coppelstones en het was goed steil omhoog.

Dag 5 Plitvice

Vandaag vroeg op want we gaan naar het nationaal park Plitvice. Dat is bijna 3 uur van het hotel vandaan. Wat een prachtige watervallen en wat een enorm helder water. Echt heel gaaf om te zien. Via een vlonderpad weer behoorlijk klimmen en 1 passagier wordt onwel. Wat een gedoe. Dit is echt geen reis voor mensen die slecht ter been zijn maar er zitten er diverse tussen die echt niet goed kunnen lopen. Deze meneer (zijn vrouw ging niet mee) had een hersenbloeding gehad en dus aan 1 kant niet goed hersteld. Helaas erg eigenwijs en moest een paar kilometer ondersteund worden om vervolgens door de rangers van het park naar de bus gebracht te worden. We waren een beetje ontdaan allemaal maar ook wel boos want deze meneer had deze excursie echt gewoon over moeten slaan. We zijn laat terug in het hotel en doodop met de beentjes omhoog.

Dag 6 – vrije dag

Heerlijk even een dagje rust, met name voor de voetjes wel heeeeeel erg lekker. Ik ga een paar uurtjes naar het water. Lekker een bedje en parasol gehuurd, boek mee en even helemaal niets.

Dag 7 Krk

Het schiereiland Krk geweest. Ik dronk een koffie met reisgenoot Daphne en we liepen een rondje. Het bleek Sacramentsdag in Kroatië dus in de kerk klein stukje mis meegekeken. Toen gingen we met het bootje naar Punat en het Franciscaner klooster bezocht.

Daarna door naar Vrbrnik, hier had een deel van het gezelschap een wijnproeverij en wij drankje en ijsje op terras. We bezochten het nauwste straatje van Kroatië en weer een kerk 😂. Terug in het hotel zie ik dus dat een achternichtje diezelfde middag in het nauwste straatje was en we hebben elkaar dus gewoon niet gezien haha hoe kan dat dan? Het is 43cm….. hilarisch

Dag 8 Pula en Rovinj

Vandaag naar Pula geweest. Dit is een grotere plaats met een mooi amfitheater. De stad heeft veel Romeinse invloeden. Een korte stop bij wat kazun huisjes die van gestapeld stenen zijn gemaakt op de foto zie je de 4 fases van de bouw.

Toen naar Rovinj dat weer helemaal op Venetië lijkt. Weer omhoog naar de kerk over gladde kasseien en dus helaas weer een valpartij (niet ik maar er waren diverse ‘oudjes’ die regelmatig een smakkerd maakten). Kaarsje gebrand in de kerk toen weer voorzichtig naar beneden. Langs de haven terug naar de bus gelopen.

Dag 9 Postojna

We gaan de grens over terug naar Slovenië (is maar 70 km) en daar gaan we naar de grotten van Postojna. Met een treintje de grot in en ga je zo’n 2,5km met de trein en dan ben je meer dan 100 meter diep. Rondleiding met een gids van ongeveer een uur, ze had er flink de sokken in en liep behoorlijk door haha) Erg mooi die druipsteengrotten.

Dag 10 Rijeka

Laatste excursie gaat naar Rijeka we krijgen eerst koffie met traditioneel Kroatisch gebak (leek een beetje op een tompouce). Rondleiding met de gids ook een deel onder de grond als we door de ondergrondse grottenstelsel lopen (hier schuilden veel mensen gedurende de oorlog). Klein beetje vrije tijd en dan terug naar het hotel.

Dag 11 Reisdag

We gaan weer terug op huis aan. We overnachten in de buurt van Stuttgart. Beetje vreemd want we moesten onverwacht naar een ander hotel uitwijken. Een hele vleugel zat vol met vluchtelingen. Geen prettige ervaring. Ze waren dreigend en bedelden om geld (waarvan het hotel personeel duidelijk aangaf dat we niets mochten geven). Onrustig geslapen ook.

Dag 12 Reisdag

Laatste stuk naar huis en weer naar Didam daar waren we rond half 6 in de avond. Ik nam een reisgenoot mee die in Loosdrecht woont hoefde ze niet nog een heel stuk met de bus en gelukkig had ik geen last van de boerenprotesten onderweg. Wel veel trekkers maar kon eigenlijk prima doorrijden dus om even 7 uur was ik thuis.

Doodop maar wat een mooie reis. Veel gezien en heeeeeel veel gelopen hahaha alles lag ‘hoog’ dus veel klimmen en dus de eerste dagen brandende schenen maar echt een aanrader wat mij betreft. Vanaf volgend jaar is Kroatië Schengenland en krijgen ze ook de euro of zoals de buschauffeur zei Duur-0 want dan zullen de prijzen wel omhoog schieten. Het is er nu nog best goedkoop.

Mijn volgende vakantie wordt echt even plat liggen hoor 😊 poehee want eigenlijk ben ik nu pas echt aan vakantie toe!

Hoe was het hier?

Annette

14 thoughts on “Weekoverzicht

1. Leuke maar vooral intensieve reis heb je gemaakt. Ik moest inderdaad nog aan je denken woensdag maar gelukkig geen last gehad van boeren. Vandaag gaan ze weer ik snap het allemaal wel maar het helpt allemaal niks denk ik. Grappig die foto waarop je een ijsje eet met die vrachtwagen op de achtergrond waarop ‘Alibi’ staat. Mijn moeder is inmidels weer thuis en wij helpen haar waar nodig (wachtlijst van 16 maanden voor zorg). Ed is een weekje naar Frankrijk (Jura) en ik ga 2 keer per week per OV naar Amsterdam (zelfs voorlopig geen boodschappen bezorgen mogelijk ook wachtlijsten:-) Gelukkig staat daar een fiets en zijn de winkels niet ver. Succes met werken en fijne week!

Geliked door 1 persoon

2. Wat een heerlijk verslag, erg leuk om te lezen en zo een beetje met jou mee te reizen. Wel een heel intensieve reis als ik het zo lees, pfff, kan me voorstellen dat je toe bent aan vakantie, hahaha. Hopelijk kun je een beetje bijkomen op je werk 😉

3. Jeetje, wat heb jij een hoop gedaan en gezien!
    Mooi daar zo te zien op je foto’s.
    Wij waren voor het eerst in het voorseizoen op vakantie en ook wij zagen overal ouderen: wij voelden ons echt broekies 😂.
    Morgen begint voor mij het werk-leven weer, jij succes vandaag! Hopelijk kunnen je benen onder het bureau wat uitrusten 😄.

Geliked door 1 persoon

4. Kroatië lijkt me ontzettend mooi, staat hoop op mijn wensenlijstje. Maar dan wel gewoon lekker op mezelf. Je hebt een prachtige vakantie gehad, maar georganiseerd is niet mijn ding.
    Grappig, kennissen van me zijn daar nu ook, zij houden een blog bij (met zulke mooie foto’s, zucht…) en waren van de week ook in dat steegje haha. Zij verblijven volgens mij vlakbij Krk, op een camping.
    Succes met het werken weer!

Geliked door 1 persoon

• Ik ben niet zo avontuurlijk ingesteld dat als ik alleen ga dan ook naar alles toe ga. Nu kon ik aansluiten en alle excursies waren optioneel dus als je geen zin had kon je afhaken. Mijn volgende vakantie wordt wel een zon vakantie hoor even lekker niksen 😁 hoe is het met je voet?

• Haha, even uitrusten bij een volgende vakantie 🙂 En zo zie je maar hoe iedereen anders in elkaar steekt en van andere dingen houdt. Wel handig dat er voor iedereen wat is op vakantiegebied. Woensdag mag mijn gips eraf, en hoop zo dat ik dan kan fietsen en autorijden…. Zit al 5 weken aan huis gekluisterd, op 3 a 4 bezoekjes met een kniestep naar AH na dan. Ben het zat. Gelukkig werk ik wel, vanaf huis, dus verveel me niet. Maar niets leuks verder.

Geliked door 1 persoon

5. Wat heb je veel moois gezien! Echt genieten al die mooie foto’s. En al die kerken, in het buitenland vind je op elke hoek wel een kerk, zo anders dan hier. Het is een land waar je niet zo snel aan denkt maar zeker de moeite waard zo te zien! (alleen dat hotel waar jullie niet in konden is wel bizar)

6. Wat een heerlijke vakantie heb je gehad, veel mooie foto’s! Maar ik kan me voorstellen dat je wel even klaar was met al dat lopen, vooral dat klimmen lijkt me best pittig in de warmte. Maar je hebt een mooie reis om op terug te kijken!